Købsbetingelser
GENERELT
Disse købsbetingelser gælder for køb af varer og tjenesteydelser hos Svendborg Auktionerne og træder i kraft den 30. september 2025. Svendborg Auktionerne forbeholder sig retten til løbende at opdatere og ændre købsbetingelserne.
Ved at oprette en konto på svendborg-auktionerne.dk og afgive bud på en LIVEauktion eller en ONLINEauktion accepterer Budgiver og Køber at være bundet af de til enhver tid gældende betingelser, som offentliggøres på svendborg-auktionerne.dk. Købsbetingelserne gælder både i forhold til erhvervsdrivende og forbrugere.
29. september 2025
DEFINITIONER
LIVEauktion: En traditionel hammerslagsauktion, der afholdes fysisk på et bestemt sted og tidspunkt, hvor bydere deltager personligt i salen eller via ”live bidding” på hjemmesiden. En LIVEauktion ledes Svendborg Auktionernes Auktionarius, der bestemmer budstørrelser og tempo. Afholdes i h.t. dansk auktionslovgivning.
ONLINEauktion: En auktion, der udelukkende foregår via internettet og altså ikke finder sted fysisk, hvor bydere afgiver bud digitalt gennem Svendborg Auktionernes hjemmeside.
Hammerslag: Det afsluttende og højeste bud på en auktion, når Auktionarius slår med hammeren på LIVEauktionen eller når budrunden afsluttes på et bestemt klokkeslæt på ONLINEauktionen.
Købersalær: Auktionshusets tillæg til hammerslaget. Købersalæret udregnes som en procentdel (salærsats) af hammerslaget og tillægges hammerslaget. Salærsats i h.t. gældende prisliste. Købersalær er inkl. 25% moms.
Købssum: Den samlede købssum udgøres af: Hammerslag + købersalær i h.t. gældende prisliste + eventuelt følgeretsvederlag + eventuelle afgifter.
Brugtmoms: En særlig momsordning, hvor momsen er indeholdt i auktionsprisen og ikke kan fratrækkes som indgående moms af Køberen.
Fuldmoms: Almindelig momsordning, hvor der lægges 25% moms oven i hammerslagsprisen og salæret. Denne moms kan fratrækkes som indgående moms af momsregistrerede købere.
TILMELDING – OPRETTELSE SOM KØBER
1.1 For at kunne købe varer og tjenesteydelser hos Svendborg Auktionerne skal Køber oprette en kundeprofil og registrere korrekte, fuldstændige og ajourførte personoplysninger. Køber skal erklære på tro og love at have afgivet sande og korrekte oplysninger samt have læst, forstået og accepteret Svendborg Auktionernes købs- og salgsbetingelser og persondatapolitik samt forpligte sig til at overholde gældende betingelser. Al kommunikation mellem Køber og Svendborg Auktionerne vil foregå via de kontaktoplysninger, som Køber har oplyst.
1.2 Ved registrering som erhvervskunde skal Køber angive en fysisk person med fuldmagt og kompetence til at binde virksomheden juridisk i forhold til disse købsbetingelser.
1.3 Køber bærer det fulde ansvar for alle aktiviteter og transaktioner, der foretages under Købers konto.
1.4 Ved overtrædelse af Svendborg Auktionernes handelsbetingelser, gældende lovgivning eller andre relevante bestemmelser forbeholder Svendborg Auktionerne sig retten til at suspendere eller udelukke Købers kundeprofil fra tjenesten. I sådanne tilfælde har Køber ikke ret til at oprette ny bruger eller anvende tjenesten gennem en anden brugers login.
1.5 Svendborg Auktionerne forbeholder sig retten til at ændre disse købsbetingelser. Køber vil blive informeret om væsentlige ændringer via den e-mailadresse, der er registreret på Købers konto eller ved offentliggørelse på hjemmesiden. Ændringerne træder i kraft straks ved Købers fortsatte brug af tjenesten eller efter Købers aktive godkendelse, hvis en sådan kræves.
BESKRIVELSER OG VURDERING
2.1 Alle genstande vurderes af Svendborg Auktionerne, inden de bliver udbudt til salg på auktion. Vurderingen skal betragtes som en vejledende indikation af en forventet købspris, baseret på erfaring med tilsvarende genstande og gældende markedstendenser. Den endelige købspris fastsættes af markedets efterspørgsel og køberne. Da vurderingen er et estimat, kan købsprisen blive højere eller lavere end forventet.
På LIVEauktioner fastsættes som udgangspunkt en startpris svarende til halvdelen af vurderingen for alle genstande. Der kan aftales mindstepris for genstande efter aftale med auktionen.
For visse genstande på ONLINEauktioner kan der ligeledes være aftalt en mindstepris. Mindsteprisen vil også være startprisen på varen.
2.2 Genstande sælges som udgangspunkt som brugt indbo eller tilsvarende med forventet almindelig brugs- og aldersrelateret slitage. Alle auktionsgenstande sælges i den stand, de forefindes i. Svendborg Auktionerne påtager sig ikke ansvar for naturlig slitage, skader, defekter, reparationer, ændringer i materialer eller andre fejl og mangler.
For genstande på LIVEauktioner sælges genstande som udgangspunkt uden særskilte fejl- og manglerbeskrivelser og købes som beset ved eftersynet i auktionshallerne.
For genstande på ONLINEauktioner vil eventuelle defekter og mangler blive beskrevet så præcist som muligt ved hjælp af tekst og billeder. Beskrivelser kan opdateres, hvis nye oplysninger fremkommer. Hvis disse oplysninger har væsentlig betydning for genstandens værdi, kan genstanden trækkes fra auktionen og genudbydes med en revideret beskrivelse. Vildledende eller mangelfulde oplysninger kan medføre, at salget annulleres.
2.3 Alle genstande præsenteres på Svendborg Auktionernes hjemmeside i auktionskataloger med vurdering, beskrivelse samt billeder, og er tilgængelige til eftersyn i auktionshallerne.
Nogle genstande markedsføres også gennem annoncer, nyhedsbreve og sociale medier, hvilket kan fortsætte en periode efter salget.
BUDGIVNING, SALÆR OG GEBYRER
3.1 Svendborg Auktionerne agerer på Sælgers vegne og sikrer, at en genstand sælges til den højest mulige pris, der opnås ved budgivningen – uanset den oprindelige vurdering.
Budgivningen foregår anonymt, men som Budgiver vil Købers kundenummer være synligt ved afgivelse af bud. Køber er ansvarlig for alle bud, der afgives under sit tilknyttede kundenummer.
3.2 I visse situationer kan Svendborg Auktionerne anmode Budgiver om yderligere dokumentation, herunder identifikation, bevis for betalingsdygtighed samt et depositum. Hvis Budgiver ikke kan efterkomme disse krav tilfredsstillende, forbeholder Svendborg Auktionerne sig retten til at afvise buddet.
3.3 Alle auktioner gennemføres i danske kroner (DKK). Den samlede købssum består af hammerslaget plus købersalær i h.t. gældende prisliste plus eventuelt følgeretsvederlag og øvrige afgifter.
3.4 Budgivning ved LIVEauktion kan ske på følgende måder:
• Via personligt fremmøde: Køber skal registreres ved ankomst i auktionshallen og få udleveret et bydernummer, som Køber skal benytte ved budgivning i salen.
• Via ”live bidding”: Auktionen streames live, og manuelle bud kan afgives i realtid via video live stream på svendborg-auktionerne.dk.
• Via kommissionsbud, som kan afgives online i auktionskataloget op til det tidspunkt en genstand kommer under hammeren. Kommissionsbud håndteres af auktionssystemet, som byder på vegne af Køber inden for det angivne maksimum. Systemet vil altid byde det lavest mulige overbud. Kommissionsbud garanterer ikke, at Køber får det højeste bud.
3.5 Budgivning ved ONLINEauktion kan ske på følgende måder:
• Via maksimumbud (autobud), som kan afgives så længe auktionen varer. Maksimumbud håndteres af auktionssystemet, som byder på vegne af Køber inden for det angivne maksimum. Systemet vil altid byde det lavest mulige overbud. Maksimumbud garanterer ikke, at Køber får det højeste bud.
• Via manuelle bud, hvor Køber afgiver ét bud ad gangen under auktionen.
3.6 Ved en LIVEauktion er det Auktionarius, som bestemmer budstørrelser og tempo for auktionens forløb. Køber er den person, der får hammerslaget. Hvis der bydes på vegne af en tredjepart, hæfter budgiveren personligt og solidarisk for handlen.
3.7 En ONLINEauktion afsluttes på det angivne sluttidspunkt. Afgives der et bud indenfor det sidste minut før sluttidspunktet, forlænges auktionen automatisk med 2 minutter. Denne forlængelse kan gentages hver gang, der kommer et nyt bud i den sidste minutperiode. Køber er den person, der har afgivet det højeste bud, når der ikke er indkommet yderligere bud inden for den sidste forlængede tidsramme.
3.8 Svendborg Auktionerne forbeholder sig ret til at afbryde, udsætte eller genoptage en auktion ved behov – f.eks. i tilfælde af tekniske problemer, mistanke om misbrug eller usikkerhed omkring ejendomsretten.
Svendborg Auktionernes Auktionarius er auktionsleder beskikket af Justitsministeriet til at forestå offentlige auktioner, herunder også Svendborg Auktionernes egne LIVEauktioner. Beskikkelsen sker efter indstilling fra Fogedretten og forudsætter relevant uddannelse eller erhvervserfaring, jf. gældende regler i Retsinformation.
Auktionslederen sikrer, at auktionerne gennemføres korrekt og i overensstemmelse med lovgivningen. Desuden kan auktionslederen autorisere fuldmægtige til at afholde auktioner på sine vegne.
3.9 I særlige tilfælde kan Kulturværdiudvalget udstede eksportforbud for at bevare dansk kulturarv. Sådanne handler annulleres, og genstanden overtages af Kulturværdiudvalget til den opnåede købspris. Svendborg Auktionerne påtager sig intet ansvar i disse situationer.
KØB OG BETALING
4.1 Ejendomsretten til en genstand overgår først til Køber, når hele købesummen inklusive eventuelle omkostninger er fuldt betalt.
4.2 Betaling af købssum skal ske inden for otte (8) kalenderdage efter endt auktion på den pågældende genstand (eksklusive afslutningsdagen). Hvis købesummen inklusive omkostninger ikke betales rettidigt, kan kundeprofilen spærres for yderligere køb og salg.
Overskrides betalingsfristen med mere end fjorten (14) dage, forbeholder Svendborg Auktionerne sig retten til at annullere handlen. Svendborg Auktionerne kan til enhver tid modregne eventuelle tab eller tilgodehavender i nettoprovenuet ved salg af andre genstande tilhørende kunden.
4.3 I henhold til gældende hvidvasklovgivning kan Køber blive bedt om vise adresse- og billedlegitimation og at besvare uddybende kundekendskabsspørgsmål via et sikkert link, før genstanden kan udleveres.
4.4 I overensstemmelse med dansk ophavsretslov opkræves følgeretsvederlag (kunstnerafgift) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som er nulevende eller er afdøde inden for de seneste 70 år. Gebyret beregnes af VISDA på baggrund af hammerslaget og købsomkostningerne. Genstande, der er omfattet af følgeret, vil være markeret med “Følgeretsvederlag" i varebeskrivelsen. Købsprisen inkluderer eventuelt følgeretsvederlag, som Svendborg Auktionerne formidler videre til VISDA.
4.5 Medmindre andet er angivet, sælges genstande under reglerne for brugtmoms. Genstande, der sælges med fuldmoms, vil være tydeligt markeret "Varen er behæftet med fuldmoms”.
4.5.1 Hittegodseffekter, der sælges for Fyns Politi, er behæftet med fuldmoms.
4.6 Momsregistrerede virksomheder kan, ved køb af varer solgt med fuldmoms, søge momsfradrag på hammerslag, salær og gebyr i henhold til gældende momsregler. For varer solgt under brugtmomsordningen er momsfradrag ikke muligt. Ved landegrænseoverskridende handler gælder de samme regler. Refusion af moms skal ske gennem de relevante skattemyndigheder i køberens hjemland.
4.7 Auktionsfaktura fremsendes til Køber senest en (1) hverdag efter auktion til den e-mailadresse, som Køber har oplyst på sin kundeprofil. Fakturaen indeholder information om betalingsfrist samt frist for afhentning. Manglende modtagelse af faktura på e-mail er ikke en lovlig grund til at undlade betaling, da Svendborg Auktionerne ikke tager ansvar for mails, der bremses af Købers filter for uønsket mail.
Fakturaen kan tilgås senest en (1) hverdag efter endt auktion under "Mine sider" via Købers kundeprofil på svendborg-auktionerne.dk. Efter betaling vil fakturaen være tilgængelig på Købers kundeprofil under "Betalte fakturaer".
4.8 Betaling kan foretages således:
• Ved fremmøde hos Svendborg Auktionerne med betalingskort: Dankort, Visa, MasterCard, JCB, Maestro, American Express eller kontant (DKK og EUR) op til gældende kontantforbudsloft jf. hvidvaskloven §5.
• Online via svendborg-auktionerne.dk sikker betalingsløsning med betalings-/kreditkort: Dankort, Visa, MasterCard, JCB, Maestro eller American Express.
• Bankoverførsel til Svendborg Auktionernes konto i Danske Bank: reg. 3224 konto 0011670199, Swift/BIC: DABADKKK, IBAN: DK7330000011670199 med angivelse af fakturanummer.
4.9 Hvis betalingen ikke sker rettidigt, har Svendborg Auktionerne ret til at indlede inddrivelse af det skyldige beløb – herunder den fulde købssum med tillæg af morarenter, som beregnes efter Nationalbankens officielle udlånsrente + 8% p.a. af det skyldige beløb samt omkostninger forbundet med inddrivelsen, herunder salær til inkassofirma eller egeninkasso.
Betales købesummen inkl. renter ikke senest ti (10) dage efter, at der er fremsat betalingspåkrav herom, er Svendborg Auktionerne berettiget til at søge købesummen betalt ved modregning i depositum/ved træk på bankgaranti eller at hæve købet.
Hæves købet, er Svendborg Auktionerne berettiget til at sælge genstanden på en ny auktion og kræve omkostningerne og en eventuel difference mellem hammerslag (samt salær), der er opnået på de to auktioner, betalt af den misligholdende Køber.
4.10 Alle forfaldne krav (inkl. omkostninger), som ikke betales rettidigt, kan Svendborg Auktionerne i tillæg til inkasso søge inddrevet på følgende måder:
• For Købers regning at sælge genstande indleveret til auktion af eller på vegne af Køber. Salget kan gennemføres uden hensyntagen til en aftalt mindstepris. Genstande indleveret til auktion kan ikke kræves udleveret, så længe forfalden gæld henstår ubetalt.
• Inddrage Købers tilgodehavende hos Svendborg Auktionerne, herunder tilgodehavende fra salg af genstande indleveret af eller på vegne af Køber, uanset om et sådant tilgodehavende stammer fra auktionssalg, som ligger forud for eller efter tidspunktet for Købers misligholdelse.
• Hvis der vælges retlig inddrivelse i stedet for udpantning, er både køber og eventuelle kautionister forpligtet til at lade sig sagsøge og dømmes til betaling af beløbet med tillagte renter og omkostninger.
AFHENTNING
5.1 Afhentningsfrist: varer købt på auktion skal afhentes senest 2. onsdag efter auktionsdato.
5.2 Købte genstande kan afhentes hos Svendborg Auktionerne i normal åbningstid straks efter betaling er registreret. Ved afhentning skal Køber fremvise gyldigt billed-ID (pas eller kørekort) og adresselegitimation.
Hvis en anden person eller Transportør skal afhente genstanden på Købers vegne, skal denne fremvise eget ID, en kopi af købers ID samt en skriftlig fuldmagt.
5.3 Er Køber forhindret i selv at afhente genstanden, kan forsendelse af mindre genstande bestilles hos Svendborg Auktionerne via mail. Forsendelse sker for Købers regning og risiko. Varer, der kan sendes af Svendborg Auktionerne, er markeret i auktionskataloget med teksten: ”Denne vare kan sendes af Svendborg Auktionerne”.
Bestilling af forsendelse via Svendborg Auktionerne skal bestilles senest 2 (to) dage før udløb af afhentningsfrist (se pkt. 5.1) så afsendelse af varer kan nå at finde sted inden udløb af afhentningsfrist.
Varer, der sendes til pakkeshop adresse, skal afhentes af Køber senest 3 dage efter, at pakken er ankommet til pakkeshoppen. Henter Køber ikke pakken inden for fristen, vil pakken blive returneret til Svendborg Auktionerne for Købers regning.
5.4 Visse våben kræver forevisning af gyldig våbentilladelse ved afhentning. Da våbentilladelse er personlig, kan våben ikke afhentes af tredjemand, medmindre det er et autoriseret fragtfirma.
5.5 Hvis genstanden ikke kan afhentes inden for den fastsatte frist, skal Køber kontakte Svendborg Auktionerne.
5.6 Genstande opbevares efter endt auktion uden beregning til og med den tredje (3.) onsdag efter auktionens slutdato. Hvis genstanden/-ene ikke afhentes inden for denne periode, anses det som en accept af, at Svendborg Auktionerne opbevarer genstanden/-ene for Købers regning og risiko mod betaling af opbevaringsgebyr i h.t. gældende prisliste.
5.7 Hvis en solgt genstand henligger så længe, at det påløbne opbevaringsgebyr overstiger genstandens værdi, forbeholder Svendborg Auktionerne sig ret til, uden hensyn til mindstepris, at bortauktionere eller sælge genstanden på anden vis for at dække opbevaringsgebyr. Eventuel forskel mellem salgsprovenu og opbevaringsgebyr vil blive udbetalt til eller opkrævet hos Køber.
5.8 Nogle genstande er omfattet af Washingtonkonventionen (CITES), som regulerer handel med genstande fremstillet af materialer fra truede vilde dyr og planter. Sådanne genstande er listet under CITES-liste 1 og 2 og skal være erhvervet inden for EU, før materialet blev optaget på listen. Ved køb med henblik på eksport skal køber selv indhente en reeksporttilladelse hos relevante danske myndigheder.
5.9 Ved skade som følge af brand, indbrud, vandskade eller lignende, mens genstanden befinder sig i Svendborg Auktionernes varetægt, gælder Forsikringsaftaleloven. Det er derfor Købers egen indbo- eller anden relevant forsikring, der skal dække genstanden under opbevaring hos tredjepart.
RETURRET OG FORTRYDELSE
6.1 Svendborg Auktionerne gør særligt opmærksom på, at der er væsentlige forskelle mellem LIVEauktioner og ONLINEauktioner i forhold til fortrydelsesret, og at Køber bør sætte sig ind i reglerne for den auktionsform, Køber ønsker at deltage i.
6.2 For LIVEauktioner gælder:
Genstande købes som beset, og Køber har ingen fortrydelsesret, heller ikke i henhold til forbrugeraftaleloven. LIVEauktioner er underlagt dansk auktionslovgivning, hvor alle køb er bindende, uanset hvordan buddet er afgivet – det gælder både kommissionsbud, personligt fremmøde i auktionshallen og deltagelse via ”live bidding” på svendborg-auktionerne.dk.
6.3 For ONLINEauktioner gælder:
Som forbruger kan Køber træde tilbage fra købsaftalen uden begrundelse inden for fjorten (14) dage fra den dag, hvor genstanden er modtaget – enten personligt, via en stedfortræder eller Transportør.
6.3.1 For ONLINEauktioner gælder: Fortrydelsesretten udøves ved skriftlig meddelelse til Svendborg Auktionerne inden fortrydelsesfristens udløb. Meddelelsen skal gives ved udfyldelse af en Fortrydelseserklæring og returnere denne pr. mail på fortrydelse@svendborg-auktionerne.dk.
Køber kan også benytte vores online fortrydelsesformular, som findes her: svendborg-auktionerne.dk/betingelser/fortrydelse.
Fortrydelseserklæringen kan også downloades og printes, udfyldes og indsendes til Svendborg Auktionerne ApS, Tved Grønnevej 4B, 5700 Svendborg.
6.3.2 For ONLINEauktioner gælder: Fortrydelsesretten kan IKKE udøves ved at undlade betaling af faktura, ved ikke at afhente tilsendte varer i pakkeshop eller ved at nægte at modtage tilsendte varer.
6.3.3 For ONLINEauktioner gælder: Ved fortrydelse af et køb refunderer Svendborg Auktionerne hele købsbeløbet medmindre en værdiforringelse betyder, at Køber vil få en mindre del eller intet af købsbeløbet retur (se pkt. 6.3.5). Hvis forsendelse er bestilt via og betalt til Svendborg Auktionerne, refunderes også dette beløb.
6.3.4 For ONLINEauktioner gælder: Efter fortrydelse skal genstanden returneres til Svendborg Auktionerne. Genstanden skal være Svendborg Auktionerne i hænde senest fjorten (14) dage efter, at Køber har informeret om sin brug af fortrydelsesretten. Eventuelle returneringsomkostninger afholder Køber selv, ligesom valg af Transportør er Købers eget. Hvis fortrydelsesfristen overskrides, eller genstanden ikke returneres inden returneringsfristen, betragtes købet som bindende, og der ydes ingen refusion.
6.3.5 For ONLINEauktioner gælder: Køber bærer risikoen for skader eller tab under returneringen. Når den fortrudte genstand er modtaget, tilbagebetales købssummen inden for fjorten (14) dage. Eventuelle skader eller slitage vil blive modregnet, og værdiforringelsen vurderes af Svendborg Auktionerne. En evt. værdiforringelse betyder, at Køber ved fortrydelse af købet vil få en mindre del eller intet af købsbeløbet retur.
6.3.6 For ONLINEauktioner gælder: Eventuelle opbevaringsgebyrer, som er påløbet ved fortrydelsestidspunktet, skal fortsat betales af Køber, da det betragtes som en tilkøbt service. Disse gebyrer fratrækkes den samlede refundering.
6.3.7 For ONLINEauktioner gælder: Fortrydelsesretten gælder ikke for erhvervsdrivende, der handler som led i deres professionelle virksomhed ved ONLINEauktioner.
6.3.8 For ONLINEauktioner gælder: Returnerede genstande uden fortrydelsesret opbevares af Svendborg Auktionerne og skal afhentes inden otte (8) kalenderdage (eksklusive dagen for returnering). Overskrides denne frist, kan der opkræves opbevaringsgebyr og/eller transportomkostninger.
6.3.9 For ONLINEauktioner gælder: Misbrug af fortrydelsesretten, herunder at undlade at betale for afgivet bud eller hammerslag, at manipulere med prisen på en genstand eller at lade personer fra sælgers husstand afgive bud på egne varer, medfører at Svendborg Auktionerne forbeholder sig ret til at lukke kundens konto og nægte adgang til tjenesten. Hver sag vurderes individuelt med fokus på misbrug af fortrydelsesretten.
6.3.10 For ONLINEauktioner gælder: Hvis Køber tidligere har udnyttet fortrydelsesretten på en genstand, er det ikke tilladt at afgive bud på samme genstand, hvis den udbydes igen ved en senere auktion.
REKLAMATION
7.1 Alle genstande på auktion sælges i den stand, de forefindes i. Svendborg Auktionerne påtager sig ikke ansvar for naturlig slitage, skader, fejl eller mangler, som ikke tydeligt fremgår af billeder eller beskrivelse. Oplysninger vedrørende en genstands ophavsmand, ægthed, alder, proveniens, teknik eller stand er vejledende. Det påhviler Køber selv at undersøge og vurdere genstandens tilstand før auktionen. Ved væsentligt vildledende eller mangelfulde oplysninger kan købet annulleres.
7.2 Køber skal reklamere til Svendborg Auktionerne straks ved opdagelse af væsentlige fejl eller mangler, som berettiger til annullering, dog senest to år efter købsdagen. Den købte genstand skal returneres i samme stand som ved købstidspunktet. Overholdes disse betingelser ikke, bortfalder retten til at annullere købet og få refunderet købesummen. Eventuelle omkostninger til returnering afholdes af Køber.
7.3 Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse, hvis Køber kan dokumentere, at varebeskrivelsen indeholdt væsentlige fejl eller mangler, som har påvirket hammerslaget. I sådanne tilfælde kan Køber få annulleret købet eller opnå et forholdsmæssigt prisafslag. Ved annullering refunderes det fulde købsbeløb eller et reduceret beløb efter en rimelig vurdering. Køber kan ikke kræve renter eller erstatning for øvrige tab, herunder eventuel mistet fortjeneste.
7.4 Købet kan ikke annulleres, hvis beskrivelsen på købstidspunktet stemte overens med gældende faglig vurdering blandt eksperter. Det samme gælder ved vurdering af eventuelt falskneri, hvis den pågældende metode til identifikation ikke var anerkendt eller praktisk gennemførlig uden skade på genstanden på købstidspunktet.
7.5 Hvis en genstand beskadiges under Svendborg Auktionernes varetægt, kan mindre skader udbedres, eller der kan gives et forholdsmæssigt afslag i købsprisen. Udbedres skaden ikke inden for rimelig tid efter reklamation, kan Køber vælge at annullere købet og få købesummen tilbage ved returnering af genstanden. Ved ny, ubrugt vare kan Køber alternativt vælge et prisnedslag frem for reparation.
7.6 Reklamationen gælder ikke ved fejl eller skader, der skyldes forkert betjening af produktet.
INDSIGELSES- OG ANSVARSBEGRÆNSNING / GARANTI
Svendborg Auktionerne tager forbehold for fejl, tekniske forstyrrelser samt udefrakommende misbrug eller påvirkninger, der måtte opstå under afviklingen af auktioner. Sådanne forhold berettiger ikke Budgiver til at rejse krav mod Svendborg Auktionerne.
Køber alene er ansvarlig for korrekt afregning af moms, afgifter, gebyrer og øvrige omkostninger i overensstemmelse med gældende dansk og udenlandsk lovgivning.
Medmindre andet udtrykkeligt fremgår af disse købsbetingelser, kan Svendborg Auktionerne ikke gøres ansvarlig for driftstab, tab af avance, indirekte tab eller følgeskader, som måtte opstå for Budgiver eller Køber.
PERSONDATAPOLITIK
Når Køber opretter sin kundeprofil hos Svendborg Auktionerne og selv videregiver oplysningerne, modtager Svendborg Auktionerne kundedata. Som dataansvarlig behandler Svendborg Auktionerne Købers personoplysninger sikkert og fortroligt. Købers personoplysninger bliver kun anvendt og opbevaret til de formål, de er samlet ind til.
Svendborg Auktionerne anvender tredjeparter til behandling af nogle af sine oplysninger blandt andet til kundekendskabsprocedure (i fm. håndtering af regler i hvidvaskloven), fragthåndtering m.m. Disse tredjeparter er ikke udviklet af Svendborg Auktionerne, men der er indgået databehandler-aftaler med disse partere som garanti for, at de overholder gældende regler om beskyttelse af personoplysninger.
KLAGEMULIGHEDER
Køber kan sende en mail til mail@svendborg-auktionerne.dk eller ringe til +45 62 21 22 31, hvis Køber vil i kontakt med os, har spørgsmål eller vil indgive en klage.
Hvis Køber har en klage, og det ikke lykkes os at finde en løsning sammen, vil Køber kunne benytte en af følgende muligheder for at klage:
• Center for Klageløsning, via klageportal v. Nævnenes Hus. Gå til klageportal.
• Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg.
• Er Køberforbruger med bopæl i et andet EU-land, kan Køberangive din klage i EU Kommissionens online klageportal. Gå til EU klageportal.
Opstår der en tvist, skal sagen behandles ved Retten i Svendborg i Danmark. Forbrugere er beskyttet af de lovpligtige værnetingsregler.
DOWNLOAD KØBSBETINGELSER
Vil du downloade købsbetingelserne som et PDF-dokument, du kan printe og læse, hvor du vil?